maandag 3 juli 2023

Kweekverslag 2023 van Eddy Witters (LV058)

 Ik ben gestart met 30 koppels gele en 9 koppels lutino. Ze hebben 1 maand ESB4 gekregen als voorbereiding. Poppen en mannen zaten in dezelfde ruimte. Half februari hebben de vogels 14 uur licht gekregen. Op 15 maart hun nesteling en binnen de week hadden ze hun nest gebouwd en begonnen ze hun eieren te leggen. In totaal 140 eitjes.

Na 13 à 14 dagen begonnen ze te kippen. Dit jaar heb ik geen controle gedaan of de eitjes bevrucht waren. Bij 17 nesten waren ze onbevrucht. Na de eerste ronde had ik 40 jongen.

Dit jaar had ik, door een geplande voetingreep, beslist om maar één ronde te doen. Bruno vond dat geen goed idee, al die voorbereiding voor niks. Daarom stelde Bruno een beurtrol voor van 3 weken tijdens de tweede ronde.Voor hemzelf, Zoetje en Clement, dank voor het bijstaan gedurende die periode. Daarmee behaalde ik nu 100 jonge vogels. 

Van de 9 koppels lutino had ik er maar 4. Veel jongen stierven in het nest door niet goed te voederen. Lutino's kweken blijft een moeilijke opdracht en zo brengt dat uw gemiddelde flink naar beneden. 

N.B. Naar volgend jaar toe denk ik eraan om de jonge lutino's zelf bij te spuiten, maar dat vraag enorm veel inzet voor onze hobby! Hopelijk volgend jaar beter. 

Groeten,

Eddy Witters

Geen opmerkingen: