zondag 19 juni 2022

Kweekverslag Bruno Van Gompel

 Kweekresultaten van een jong gepensioneerde (LV007, Bruno Van Gompel)

De kleurslagen die dit jaar op de listing staan zijn : zwartpastel,bruinpastel agaatwit,geel, pastel en ook in rescessief ,bruinopaal en phaeo en zwartgeelivoor.

De kweek begon goed, veel eieren maar toch een aantal nesten onbevrucht (9) met als resultaat einde eerste ronde 63 jongen op stok met zoals ieder jaar afkomstig uit 30 kweekbakken.

De tweede ronde begon wel beter met als resultaat 145 jongen in totaal. In de eerste ronde heb ik 12 jongen verloren waarvan 7 uit de nest gesmeten na het ringen. De tweede ronde slechts 2 jongen verloren maar wel terug 1 pop die haar jongen uit de nest kieperde.

De rode draad door heel mijn kweek is dat de poppen wel goed voederen, ik had wel een lichte vorm van zweetziekte (colibacillose) maar heb er geen jongen door verloren. Wel groeiden ze de eerste 4 à 5 dagen niet goed maar daarna ging het echt vooruit.

Ondanks dat babykooien handig kunnen zijn, zal ik volgend jaar terug overschakelen op mijn familiekooisysteem: dat werkt veel rustiger en is ook veel simpeler dan al die babykooien samen.

De wildzang is een ander verhaal. Hier beschik ik over een formidabel hevige geelbuikciniman. Hij zorgde namelijk voor kruisingen met groenling en met goudvink in de gemeenschapsvolière terwijl de goudvink man erbij zat. Deze was nochtans goed in conditie want hij heeft van drift een distelvink pop afgemaakt. Momenteel ligt ook de botvink met 4 kleine jongen, hier heb ik de man in een TT-kooi geplaatst in de volière want hij trok de jongen uit de nest. De pop voedert dus alleen en ook praktisch niet anders dan pinky's en buffalowormen, weinig eivoer.

Ik heb wel luizen gehad ondanks correct behandelen met exolt. Bij de tweede exoltkuur waren er wel nog alleen dode bloedluizen te zien na 4 dagen.

Hopelijk komt nu alles een beetje correct door de rui en kunnen we het TT-sizoen aanvatten.

Aan iedereen nog een fijne vakantie.

Geen opmerkingen: