zondag 19 juni 2022

Kweekverslag Jan Buelens

 

1)    1 Exoten

Ik bezit 3 koppels zilverbekjes waaronder donker bruin, donkerbuikbruin en agaat donkerbuikbruin, allen in kweekbak geplaatst met nestkastje aan de buitenkant bevestigd, ik had 30 ringen besteld en heb momenteel 36 jongen uitvliegen in de verschillende kleuren. Ik heb de oudervogels in de volière geplaatst om ze te doen ophouden want ze blijven verder kweken, gevolg: alle mogelijke plaatsen waar een nestje kan gemaakt worden, zijn bezet en ze zijn terug aan het leggen.

Dus zeer goed resultaat.

2)      2 Kanaries geel mozaïek

Begonnen met 20 koppels hiervan hebben 10 koppels allemaal onbevruchte eieren gehad zelfs in 3 ronden. Resultaat 58 jongen. Zowel van jonge poppen en mannen als van overjarige, die nochtans vorig jaar minstens 4 jongen hadden grootgebracht.

3)      3 Opaal wit en geel

Begonnen met 20 koppels. Hiervan hebben 12 koppels allemaal onbevruchte eieren gehad. Resultaat 46 jongen, hierbij dient opgemerkt te worden dat ik 2 mannen heb aangekocht en 1 pop. Die mannen werden geplaatst bij verschillende poppen met als resultaat 29 jongen van deze mannen van de nieuwe pop heb ik 8 jongen gekregen, dat is een heel goed resultaat vind ik. 

Besluit

Exoten prima, kanaries niet goed vermoedelijk te wijten aan het volgende: in de maand februari heb ik in de volière van de kanarie mans een ziekte gehad en getracht om ze te herstellen maar lukte niet dan naar de veearts geweest en medicijnen gekregen (antibiotica) en alles is in orde gekomen.
Vermoedelijk door deze medicatie zijn de mans niet in conditie gekomen, anders zou ik geen reden vinden, alles hetzelfde gedaan als de vorige jaren, niets nieuws geprobeerd of uitgetest.

Volgend jaar beter!

Groeten,

Jan

Geen opmerkingen: